• Arbeidsmarkt
  • Waarom selecteren op basis van soft skills steeds belangrijker wordt
  • Ik zoek werk
  • Blogs
  • Waarom selecteren op basis van soft skills steeds belangrijker wordt

Waarom selecteren op basis van soft skills steeds belangrijker wordt

  • 22 augustus 2022
  • Arbeidsmarkt
  • Marja Dijkstra

In de zoektocht naar nieuwe medewerkers wordt er nog altijd veel waarde gehecht aan opleidingen, certificaten en werkervaring. Logisch natuurlijk, want je wil er wel zeker van zijn dat de nieuwe medewerker over de benodigde vaardigheden beschikt om de openstaande functie te vervullen. Toch loont het om je meer te richten op de zogeheten soft skills dan te kijken naar hard skills. In deze blog lees je waarom je het cv ook best eens aan de kant kunt schuiven.

Waarom selecteren op basis van soft skills steeds belangrijker wordt

Wat is het verschil tussen hard en soft skills?

Hard skills zijn functionele of technische vaardigheden die een kandidaat of medewerker bezit. Deze vaardigen zijn tastbaar en hebben betrekking op de kennis die hij of zij heeft opgedaan tijdens de opleiding, de stage en het werk. Denk bijvoorbeeld aan een afgeronde Hbo-opleiding, de beheersing van softwareprogramma’s, tweetaligheid of een vrachtwagenrijbewijs. Soft skills zijn zachte vaardigheden. Deze vaardigheden zijn minder tastbaar en maken deel uit van de persoonlijkheid van een medewerker. Het gaat bijvoorbeeld om zijn of haar inlevingsvermogen, zelfstandigheid, stressbestendigheid, creativiteit, aanpassingsvermogen, betrouwbaarheid of het vermogen om goed samen te werken met anderen.

Waarom selecteren op soft skills?

Het verleidelijke van het screenen van cv’s is dat je op zoek gaat naar een kandidaat die qua kennis en ervaring voldoet aan het functieprofiel. Maar juist in deze krappe arbeidsmarkt is het de kunst om breder te kijken en aandacht te hebben voor de soft skills van kandidaten. Soft skills bepalen namelijk voor een groot deel het gedrag van je nieuwe medewerker. Dus neem je een sociaal persoon aan die gemakkelijk communiceert, dan zal deze ongetwijfeld beter kunnen samenwerken dan een introvert persoon die graag alleen taken uitvoert en zich moeilijker kan aanpassen.

Zeker nu banen steeds minder vastomlijnd worden en steeds sneller veranderen, zijn kennis en ervaring minder van belang. Juist dan zijn softe vaardigheden zoals aanpassingsvermogen en flexibiliteit veel belangrijker. Bovendien zijn hard skills makkelijker aan te leren dan soft skills. Als je een medewerker aanneemt die gemotiveerd is en snel leert, kun je diegene helpen nieuwe vaardigheden die nodig zijn voor de functie te ontwikkelen.

Hoe beoordeel je soft skills?

Naar soft skills vragen is niet zo moeilijk, maar hoe beoordeel je of de kandidaat ook echt over deze zachte vaardigheden beschikt? Je kunt ze deels herkennen tijdens het sollicitatiegesprek. Als iemand goede open vragen stelt en oogcontact maakt, zegt dat iets over zijn of haar vermogen om actief te luisteren. Kandidaten die op een overtuigende en natuurlijke manier antwoord geven op jouw vragen laten zien dat ze effectief kunnen communiceren.

Daarnaast kun je situationele of gedragsmatige vragen stellen aan de hand van de STAR-methodiek. STAR staat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Leg bijvoorbeeld een (probleem)situatie voor en vraag hoe ze handelden in deze bepaalde situatie. Luister goed of ze daarbij soft skills benoemen en zo ja, welke dat zijn.

Om soft skills vast te stellen kun je ook gebruik maken van een assessment. Er zijn veel persoonlijkheidstests op de markt die je een objectieve, brede indruk van de kandidaat geven. Deze testen geven je onder andere inzicht in het werk- en denkniveau, leervermogen, karaktereigenschappen, competenties en interessegebieden.

Door je open te stellen voor soft skills maak je meer kans op nieuw talent

Wanneer je ervoor kiest om vooral te selecteren op soft skills vergroot je je kans om nieuw talent te vinden. Je krijgt kandidaten in het vizier die je wellicht op basis van hun cv zou afwijzen, maar die op basis van hun persoonlijkheid perfect passen bij jouw bedrijfscultuur en een aanwinst voor jouw organisatie kunnen zijn. Vakspecifieke kennis en vaardigheden zijn immers goed aan te leren door bijvoorbeeld een training. Zachte vaardigheden zoals flexibiliteit of aanpassingsvermogen bijbrengen is veel moeilijker. Daarom winnen soft skills steeds meer terrein in het recruimentproces. Doe er je voordeel mee.

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op en ontdek hoe wij je kunnen helpen als partner in tijdelijk en vast personeel.

Auteur

Marja Dijkstra

B2B-marketeer

Marja Dijkstra werkt sinds 2007 als B2B-marketeer bij MF. Zij schrijft onder andere artikelen voor mf.nl.

Lees onze blogartikelen

HR trends 2024: de 4 belangrijkste thema's

Arbeidsmarkt

HR trends 2024: de 4 belangrijkste thema's

In 2024 zijn er vier thema’s die de HR-agenda beheersen. Zo hebben we nog steeds te maken met een krappe arbeidsmarkt, waardoor ook het investeren in de opleiding en ontwikkeling van medewerkers een belangrijke factor blijft. Daarnaast zet de ontwikkeling en integratie van kunstmatige intelligentie (ai) op de werkvloer zich door en blijft het welzijn van medewerkers hoog op de agenda staan. In deze blog nemen we deze thema’s op HR-gebied met je door.
Lees meer
Hoe vind je personeel op een krappe arbeidsmarkt?

Arbeidsmarkt

Hoe vind je personeel op een krappe arbeidsmarkt?

We kunnen er niet omheen, de krapte op de arbeidsmarkt is overal voelbaar. Inmiddels kampen alle sectoren met een tekort aan personeel. Dat zie je ook terug in de cijfers; er zijn meer vacatures dan actief werkzoekenden. Dit levert veel werkgevers een uitdaging op, want waar vind je voldoende geschikt personeel? Daarom geven we hieronder enkele tips die je kunnen helpen om personeel te vinden op een krappe arbeidsmarkt.
Lees meer
Wat zijn de verschillen tussen een zzp’er, uitzendkracht of een medewerker in loondienst?

Wet- en regelgeving

Wat zijn de verschillen tussen een zzp’er, uitzendkracht of een medewerker in loondienst?

Als je extra hulp kunt gebruiken binnen je bedrijf, heb je de keuze om een zzp’er of uitzendkracht in te huren óf iemand zelf in dienst te nemen. Het kan allemaal, maar wat past het beste bij jouw situatie? Er hangen namelijk verschillende regels en consequenties aan vast. Wij hebben de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij gezet.
Lees meer
Robotisering: hoe bereid je je hierop voor?

Arbeidsmarkt

Robotisering: hoe bereid je je hierop voor?

We kunnen er niet omheen: de digitalisering en de komst van intelligente robots zullen ingrijpende gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt. Meer dan de helft van de banen zal binnen afzienbare tijd worden overgenomen door robots. Maar daar tegenover staat dat er ook nieuwe banen bijkomen. Veel werkgevers vinden het moeilijk om in te schatten hoe robotisering en digitalisering het werk gaat beïnvloeden. In deze blog geven we daarom tips hoe je je hierop kunt voorbereiden.
Lees meer
Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Wet- en regelgeving

Flexibilisering arbeidsmarkt: wat betekent dit voor jouw bedrijf?

De flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit nog steeds. Of dit een goede ontwikkeling is, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar wat betekent de toenemende flexibilisering nu concreet voor jouw bedrijf? En hoe ga je daarmee om in je personeelsbeleid? Een flexibele arbeidsmarkt biedt namelijk kansen maar ook uitdagingen.
Lees meer
Tips voor het behouden van personeel

Arbeidsmarkt

Tips voor het behouden van personeel

Het behouden van personeel is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Naast dat het steeds lastiger is om personeel te vinden, is het ook een uitdaging om je personeel te behouden. Eén van de onderdelen voor het behouden van personeel zijn de arbeidsvoorwaarden, en die hoeven écht niet veel duurder te zijn dan de arbeidsvoorwaarden die jij standaard aanbiedt. In deze blog lees je tips over het behouden van personeel. 
Lees meer