1. Vertel eens iets over jezelf
Waarschijnlijk de meest gestelde vraag nummer 1 en een lastige. Want wat vertel je over jezelf? De recruiter stelt deze vraag omdat hij/zij je graag beter wil leren kennen, zodat ze kunnen beoordelen of je binnen het team en de bedrijfscultuur past. Hou het wel kort en bondig. Benoem een aantal karaktereigenschappen van jezelf. Vertel verder in een paar zinnen wat jouw energie geeft. Praat bijvoorbeeld over jouw favoriete sporten, de verre reizen die je maakt of over jouw rol als jeugdelftalleider bij de plaatselijke voetbalclub.
2. Wat weet je over onze organisatie?
Bij deze vraag kun je laten zien dat je je hebt verdiept in het bedrijf. Bekijk van tevoren de website en social media van het bedrijf. Lees over de missie en visie van het bedrijf, weet welke producten en/of diensten ze aanbieden en wie hun doelgroep is. Ken je mensen die daar werken? Praat dan met ze om erachter te komen wat de bedrijfscultuur is en wat werken bij dit bedrijf zo leuk maakt.
3. Waarom wil jij bij ons werken?
Gebruik hier de informatie die je hebt verzameld over het bedrijf en koppel dit aan je motivatie om voor het bedrijf te werken. Is het bijvoorbeeld een organisatie waar de ontwikkeling van medewerkers centraal staat en spreekt dat je aan omdat je jezelf wilt blijven ontwikkelen en wil meegroeien met het bedrijf? Geef dat dan aan.
4. Wat houdt de functie volgens jou in?
Je hebt natuurlijk de vacature goed doorgenomen en het functieprofiel goed bekeken voordat je solliciteerde, maar vaak zit er tussen het moment van solliciteren en het sollicitatiegesprek wat tijd. Dus bekijk voor je het gesprek hebt alles nog een keer door en schrijf de belangrijkste verantwoordelijkheden en taken in je eigen woorden op. Zijn sommige werkzaamheden voor jou niet helemaal duidelijk? Stel hier dan vragen hierover.
5. Wat spreekt je aan in deze functie?
Benoem de werkzaamheden en taken die je het meest aanspreken in de functie en die je hebben doen besluiten om te solliciteren. Leg ook uit waarom je dit aanspreekt en probeer dit te koppelen aan je eerdere werkervaring. Zo kun je laten zien dat je deze ervaring goed kunt inzetten in de nieuwe functie.
6. Wat zijn je sterke punten?
Probeer jouw positieve karaktereigenschappen te verbinden aan de vorige vraag. Benoem maximaal 3 sterke punten van jezelf. Bij een salesfunctie kun je bijvoorbeeld aangeven dat je sterk in je schoenen staat en goed bent in het overtuigen van andere mensen. Zorg dat je deze competenties kunt onderbouwen met specifieke voorbeelden uit de praktijk.
7. Wat zijn je verbeterpunten?
Ook dit is een lastige vraag. Je wilt namelijk wel eerlijk zijn over de punten die je moeilijk vindt, maar je wilt geen negatieve indruk achterlaten. Je kunt ervoor kiezen om jouw verbeterpunt op een positieve manier uit te leggen, maar wees daar voorzichtig mee. Vertel gewoon waar je in je vorige werk tegenaan bent gelopen, hoe je hiermee bent omgegaan en wat je hebt geleerd van deze situatie.
8. Waarom wil je weg bij je laatste werkgever?
Hoe graag je ook voor deze functie in aanmerking wilt komen, blijf altijd positief of neutraal over je huidige of oude werkgever. Vertel wat het werken daar zo leuk maakt, wat je hebt geleerd en waarom je toe bent aan een nieuwe werkomgeving of uitdaging. Ben je ontslagen bij je vorige werk? Draai er dan niet omheen en vertel kort en concreet wat er is voorgevallen.
9. Waar zie jij jezelf over vijf jaar?
Laat zien waar je passie en ambitie ligt. Wat zijn je persoonlijke doelen? Benoem bijvoorbeeld dat je graag leiding wilt geven aan een (groter) team, bepaalde eigenschappen beter wilt ontwikkelen of een bepaalde vaardigheid onder de knie wilt krijgen. Probeer het waar mogelijk te koppelen aan de mogelijkheden die deze nieuwe functie je biedt.
10. Heb je zelf nog vragen?
Dit is vaak de laatste vraag die gesteld wordt, maar niet de minste belangrijke. Met deze vraag kun je namelijk laten zien dat je je goed hebt voorbereid, oprecht geïnteresseerd bent en zeer gemotiveerd bent om te beginnen. Zorg dat je van tevoren een paar vragen op papier hebt gezet en dat het geen vragen zijn waarvan je het antwoord op de website kunt vinden. Vraag bijvoorbeeld wat je gesprekspartner zo leuk vindt aan werken bij het bedrijf of hoe een typische werkdag eruit ziet?